diumenge, 13 de novembre del 2016

LITERATURA INFANTIL I JUVENIL


La gran quantitat d'articles trobats respecte a esta definició de LIJ, ens fa suposar la dificultat de trobar una definició delimitada. L'estudi d'esta disciplina, ha qüestionat la seua definició, així com la relació amb altres camps, i al mateix temps tot això fa més possible una definició dinàmica d'este concepte. Buscant un mínim comú per a la definició, al marge del tipus de literatura (estil, llenguatge) trobem des de l'àrea de la Didàctica de la Llengua i la Literatura diferents definicions, totes coincideixen en tres aspectes interessants de ressaltar: 
      -    El fet de que la LIJ té l'objectiu d'interessar al xiquet.
      -       Es deu de complir la premissa que "para que la LIJ sega LIJ ha d'agradar al seu destinatari"
      -       El caràcter educatiu de la LIJ.

La definició de Colomer (1999) “entendemos este tipo de literatura como la iniciación de las nuevas generaciones al diálogo cultural establecido en cualquier sociedad a través de la comunicación literaria” ens ajuda a elaborar el dinamisme d'esta definició. La història ha d'esperar fins al segle XIX perquè aparegui el concepte de "literatura infantil", i és a partir d'este segle on comença la LI tal com hui l'entenem. I és en l'escola on trobem el principal client i, la seua influència en la família.



Recorrent a altres autors ens trobem amb interessants definicions: Juan Cervera (1989) considera que la literatura infantil ha de tindre un paper integrador i selectiu, i literalment enuncia que en la LI "se integran todas las manifestaciones y actividades que tienen como base la palabra con finalidad artistica o lúdica que interese al niño". El seu interès esta posat en el receptor, on el xiquet té l'última paraula. M. Soriano (1985) basant-se en l'esquema comunicatiu, va definir la LI com "una comunicación histórica, es decir, localizada en el tiempo y el espacio, entre un locutor o escritor adulto, el emisor, y un destinatario niño, el receptor, que por definición, no dispone más que parcialmente de la experiencia de la realidad y de las estructuras lingüísticas, intelectuales, afectivas, etc. que caracterizan la edad adulta".

J. Rubió ha definit la LI com "Aquella rama de la literatura de imaginación que mejor se adapta a la de comprensión de la infancia y al mundo que de verdad les interesa" (recogida en Díaz-Plaja y Prats, 1998). Per a entendre el funcionament de la LI, sense cap dubte cal tindre en compte els factors de tipus social, però és destacable també com molts autors utilitzen la literarietat, açò implica que és LIJ tota aquella obra que pugi considerar-se literària. Destaquem el component educatiu, davant d'una definició general des de dos punts de vista: l'educació general del xiquet a través de la literatura i, d'altra banda, l'educació literària.

Cal ressaltar este escrit textual:
“La literatura infantil y juvenil tiene como principal soporte el libro y, aunque la irrupción de la escritura hipertextual, fruto de las TIC, pueda cambiar el modo de lectura, incluso las producciones concebidas para el consumo en pantalla, siguen siendo herederas del libro” (Anuario de Investigación de Literatura Infantil y Juvenil, nº10.2011).

Els àmbits d'estudi de la LIJ inclouen literatura tradicional oral i la paraliteratura dirigida al públic infantil i juvenil i altres en què l'aplicació de la metodologia d'anàlisi i estudi de la LIJ resulta especialment fructífera com: els còmics, els dibuixos animats i l'àlbum il·lustrat. Alguns autors actuals pensen que esta diferenciació pot contribuir a la millora dels estudis sobre LIJ, així com oferir una visió més clara del que entenem per literatura per a xiquets i joves. 

Per a Hollindale (1997) “Cualquier cosa que un niño lee con placer y comprensión es de hecho literatura infantil”.

Més enllà de qualsevol altra finalitat estretament formativa, la seua funció primària és purament estètica, la de: “promover en el niño el gusto por la belleza de la palabra, el deleite ante la creación de mundos de ficción”. (Merlo, 1976,78)