Com
moltes vegades es confon l’educació literària amb l’aprenentatge d’obres
literàries i tots els seus components, a continuació vaig a donar la definició d’educació
literària basant-me en articles de diferents autors.
El concepte
d’educació literària forma part de l’educació cultural del individu i no es
tracta de estudiar una successió
de moviments, dades, autors i obres, sinó que es tracta de la creació,
manipulació i producció de textos literaris. Per arribar fins a això, es necessari que es faça
una reorientació de la metodologia que s’utilitza per a fer possible l’educació
en aquest aspecte i també començar fomentar la lectura i la escriptura. (Antonio Mendoza Fillola)
Mitjançant
aquesta es busca dotar als alumnes de les habilitats especifiques que porten a
la comprensió dels textos literaris. No es tracta nomes llegir textos, sinó
també d’escriure’ls, es te que entendre com al desenvolupament de les
habilitats i competències que es necessiten per a la comprensió.
L’educació
literària moltes vegades es confon en el col·legis perquè sempre es treballen
textos, per exemple, al començar un nou tema, però no s’ensenya a entendre
aquestos textos ni ha pensar de forma crítica sobre els mateixos, sols s’utilitzen
per a introduir exercicis de gramàtica i d’altres tipus. Per això es tindrien
que trobar textos literaris mes comprensius per als alumnes i que també foren propers
als seus interessos. (Maria Teresa
Colomer)
Com diu
José Domingo Dueñas Lorente “la
literatura dins de l’educació te moltes possibilitats formatives”. però encara que això és així, moltes
vegades els alumnes no tenen la possibilitat de conèixer-la en tots els seus
àmbits. Per això en l’educació literària l’èmfasi no es posa en saber qui a
escrit el llibre o el moviment al que pertany l’autor, sinó que la importància
la te la lectura d’obres que requereixen de la comprensió i d’aquesta manera es
podem formar lectors competents. (José Domingo Dueñas Lorente)
Un dels
autors que parlen de l’educació literària es Felipe Zayas, professor de
Llengua Castellana en un institut de Valencia y professor de Màster de
Secundaria en la Universitat de Valencia. Aquest autor te un llibre anomenat “La educació literària”, on parla i
explica que aquest tipus de educació no es la que fins ara coneguem, perquè a
la que estem acostumats es una forma d’ensenyança tradicional i s’entén sols
per la transmissió de continguts. L’educació literària es basa en les
experiències oral i escrites, de comprensió i reflexió, dins d’un aula concreta,
per això la didàctica s’ha d’adaptar al context.
Molts
autors han defensat i descrit com l’estudi de la literatura ha de evolucionar
fins arribar a l’educació literària. El perquè de l’evolució fins a arribar a
aquesta última, son els diferents estudis que s’han fet en busca de noves
metodologies, les quals deixen enrere la forma vella de fer escola i busquen la
formació de persones que aprenguin a fer
resums, comentaris, etc... Però quan parlem de que es el que es posa en
pràctica a les escoles podem observar com l’educació literària no ha deixat
completament a una banda l’estudi de la literatura, perquè a les aules es
continua treballant la teoria que envolta a un llibre o a un autor i no es
coneixen totes les formes que ni han de fer literatura i tampoc es treballen.
Per a
finalitzar, vos deixe amb una frase que l’autor José Domingo Dueñas Lorente diu
en el seu article i que ens fa un resum molt breu de que es el que busca
l’educació literària. “Millorar el procés
de lectura, la formació de la competència lectora, son els objectius
prioritaris que persegueix en els últims anys la educació literària”.