dilluns, 14 de novembre del 2016

EDUCACIÓ LITERARIA

Com moltes vegades es confon l’educació literària amb l’aprenentatge d’obres literàries i tots els seus components, a continuació vaig a donar la definició d’educació literària basant-me en articles de diferents autors.

El concepte d’educació literària forma part de l’educació cultural del individu i no es tracta de estudiar una successió de moviments, dades, autors i obres, sinó que es tracta de la creació, manipulació i producció de textos literaris. Per  arribar fins a això, es necessari que es faça una reorientació de la metodologia que s’utilitza per a fer possible l’educació en aquest aspecte i també començar fomentar la lectura i la escriptura. (Antonio Mendoza Fillola)

Mitjançant aquesta es busca dotar als alumnes de les habilitats especifiques que porten a la comprensió dels textos literaris. No es tracta nomes llegir textos, sinó també d’escriure’ls, es te que entendre com al desenvolupament de les habilitats i competències que es necessiten per a la comprensió.

L’educació literària moltes vegades es confon en el col·legis perquè sempre es treballen textos, per exemple, al començar un nou tema, però no s’ensenya a entendre aquestos textos ni ha pensar de forma crítica sobre els mateixos, sols s’utilitzen per a introduir exercicis de gramàtica i d’altres tipus. Per això es tindrien que trobar textos literaris mes comprensius per als alumnes i que també foren propers als seus interessos. (Maria Teresa Colomer)

Com diu José Domingo Dueñas Lorente “la literatura dins de l’educació te moltes possibilitats formatives”. però encara que això és així, moltes vegades els alumnes no tenen la possibilitat de conèixer-la en tots els seus àmbits. Per això en l’educació literària l’èmfasi no es posa en saber qui a escrit el llibre o el moviment al que pertany l’autor, sinó que la importància la te la lectura d’obres que requereixen de la comprensió i d’aquesta manera es podem formar lectors competents. (José Domingo Dueñas Lorente)

(http://21literaturainfantil01.blogspot.com.es
/2015/08/genero-lirico-la-obra-donde-el-autor.html)

Un dels autors que  parlen de l’educació literària es Felipe Zayas, professor de Llengua Castellana en un institut de Valencia y professor de Màster de Secundaria en la Universitat de Valencia. Aquest autor te un llibre anomenat “La educació literària”, on parla i explica que aquest tipus de educació no es la que fins ara coneguem, perquè a la que estem acostumats es una forma d’ensenyança tradicional i s’entén sols per la transmissió de continguts. L’educació literària es basa en les experiències oral i escrites, de comprensió i reflexió, dins d’un aula concreta, per això la didàctica s’ha d’adaptar al context. 

Molts autors han defensat i descrit com l’estudi de la literatura ha de evolucionar fins arribar a l’educació literària. El perquè de l’evolució fins a arribar a aquesta última, son els diferents estudis que s’han fet en busca de noves metodologies, les quals deixen enrere la forma vella de fer escola i busquen la formació de persones que aprenguin a fer resums, comentaris, etc... Però quan parlem de que es el que es posa en pràctica a les escoles podem observar com l’educació literària no ha deixat completament a una banda l’estudi de la literatura, perquè a les aules es continua treballant la teoria que envolta a un llibre o a un autor i no es coneixen totes les formes que ni han de fer literatura i tampoc es treballen.


Per a finalitzar, vos deixe amb una frase que l’autor José Domingo Dueñas Lorente diu en el seu article i que ens fa un resum molt breu de que es el que busca l’educació literària. “Millorar el procés de lectura, la formació de la competència lectora, son els objectius prioritaris que persegueix en els últims anys la educació literària”