diumenge, 4 de desembre del 2016

VIATGE A TRAVÉS DE L'HISTÒRIA UNIVERSAL DE LA LIJ


Per a poder començar este recorregut a través de la història de la Literatura Infantil i Juvenil, ens situarem des dels començaments del que es coneix en els registres històrics com a Literatura. Com exposa J. Cervera en la seua obra Teoria de la Literatura Infantil: “La literatura infantil como tal, surge a partir del momento en que se empieza a considerar al niño como a un ser con entidad propia y no sólo como un futuro hombre”. Situem este moment en el segle XVIII, en el que es comença a pensar en el xiquet com en un ser autònom amb necessitats educatives pròpies. Abans d'este moment, la Literatura Infantil no estava definida com a tal. Però a partir d'este segle, comença a adquirir un caire totalment distint, gràcies a grans figures de la Literatura que van començar a considerar els xiquets com a tals i que van dedicar a la infància gran part dels seus coneixements i inspiració.
Comença el nostre viatge!

PRECEDENTS











En l'època primitiva, dins de les comunitats amazòniques, existien els denominats Mites i Llegendes, que eren comptats per a tota la comunitat. Estos són el més paregut al que hui coneixem com a tradició oral en la Literatura. En un estadi primitiu de la Literatura no existia Literatura Infantil, i els xiquets i adults escoltaven les mateixes coses i tenien les mateixes lectures. Obres com: “Els miracles de la nostra senyora”, “Les Cantigues de Santa Maria”, les proeses dels herois grecoromans, com “El llibre d'Alexandre”, “El
Poema del Meu Cid” i els romanços, especialment els de “Rosaflorida” o “El comte Vaig” oldre'ns, pareixen contes de fades i exemples de poesia infantil en què detectem la presència del meravellós. Ramón Llull (1232-1316) va compondre el “Llibre dels bèsties”, i, pensant en els xiquets, un “Ars puerilis” dedicat a l'educació de la infància. Destaca “l'Isopete historiat” (1489) , faules d'Esopo il·lustrades amb gravats en fusta. Gràcies al testimoni de Santa Teresa, sabem que els xiquets a més llegien llibres de cavalleria i miraculosos com el “Flos Sanctorum”.


EDAT MITJANA SEGLES V-XV










Devem a J. Gutenberg un invent que va canviar definitivament la història de la Literatura. La introducció de la impremta en 1476 permet que les històries orals que es comptaven als xiquets es transformen en llibres escrits. En l'Edat Mitjana no existia una noció de la infància com a període diferenciat i necessitat d'obres específiques, per la qual cosa no existeix tampoc, pròpiament, una Literatura Infantil. Els llibres només estaven a disposició d'uns quants i era el sistema feudal el que estructurava la societat. Dins dels que eren llegits pels xiquets de la dita època podem trobar els bestiaris, abecedaris o sil·labaris. També es podria fer menció d'algunes obres de tall clàssic, com les faules d'Esopo, citades anteriorment, en les que, a l'existir animals personificats, eren orientades cap este públic. Les faules d'Esopo van ser adaptades, més tard, per autors com Jean de La Fontaine, en el segle XVII i Félix María Samaniego, en el XVIII. Finalment, trobem adaptacions dels llibres sagrats, com “l'Antic Testamen xiquets”, de Hans Holbein (1549) .



SEGLES XVI – XVII

Ens endinsem ja en l'època del Renaixement. Arribat el segle XVII, el panorama comença a canviar i són cada vegada més les obres que versen sobre fantasia, sent un fidel reflectís dels mites, llegendes i contes, propis de la transmissió oral. Distingirem un llibre que va revolucionar el món de l'educació infantil, “l'Orbis Pictus o Món en imatges" de Comènius, aparegut a Alemanya en 1658. Es considera un llibre molt avançat per a la seua època, ja que en ell es defèn la coeducació i es parla de l'escola maternal i del jardí d'infància. Charles Perrault (1628-1703) va publicar a França els seus “Contes del Passat” (1697) .

Estos contes, que subtitula “Contes de Mamà Oca”, arrepleguen relats populars francesos com ara: “Pell d'ase”, “Pulgarcito”, “El gat amb bótes”, “La Cendrosa” i “Caputxeta Roja” apareixen en esta obra i al final de cada un afix una moralitat. Amb estos contes meravellosos, Perrault va introduir i va consagrar "el món de les fades" en la Literatura Infantil.


SEGLE XVIII

Este segle suposa el naixement d'una literatura per als xiquets ja consolidada. John Newberry inaugura la primera llibreria a Londres. Jeanne Marie Leprince publica en 1757 “La revista dels Xiquets”, que consta de quatre volums, a més de diversos contes, de tots ells el més conegut, “La Bella i la bèstia”. 

A Espanya, la primera revista infantil es va publicar en 1798: “La Gaseta dels Xiquets”. Destaquen autors com Samaniego, que va escriure faules com “La xitxarra i la formiga” o “La rabosa i el raïm”, entre altres, i Tomás d'Iriarte, també conegut com a faulista. 


A Anglaterra van aparèixer dos llibres de gran transcendència: “Robinson Crusoe” (1719) de Daniel Defoe (1679-1731) i “Els viatges de Gulliver” (1726) , de Jonathan Swift (1667-1745) . També van triomfar en tota Europa les narracions de “Les mil i una nits”, que incloïen contes com a “Aladí i el llum meravellós”, “Simbad el marí” i “Alí Bava i els quaranta lladres”, entre altres. La intensa activitat intel·lectual del segle XVIII va beneficiar també el xiquet, ja que, a partir d'este moment, i gràcies al pensador francès Jean-Jacques Rousseau, es va deixar ben clar en el seu “Emilio” (1762) que la ment d'un xiquet no és com la d'un adult en miniatura, sinó que ha de ser considerada segons característiques pròpies.


SEGLES XIX – XX


Al començament del segle XIX, el romanticisme va afavorir l'auge de la fantasia. Nombrosos autors van buscar en la literatura popular la seua font d'inspiració i van rastrejar en els llocs més remots dels seus respectius països antigues llegendes que van recuperar per als xiquets. Així, van sorgir a principis d'este segle grans escriptors que es convertirien amb el pas dels anys en clàssics de la literatura infantil. Jacob i Wilhelm Grimm, van escriure els seus “Contes per a la infància i la llar” (1812-1822) , en els que apareixen personatges que es farien famosos en tot el món: “Pulgarcito”, “Barba Blava”, “Blancaneus”... o “Cendrosa” i “Caputxeta”, que ja es coneixien en la versió de Perrault del segle anterior. 
                   
                           

Hans Christian Andersen va ser el gran continuador de la labor dels germans Grimm. Els seus “Contes per a Xiquets” (1835) van gaudir d'un èxit impressionant, i no va deixar, durant tota la seua
vida, de publicar contes en què conjugava la seua sensibilitat per a tractar els sentiments dels més variats personatges –“La sireneta”, “L'aneguet lleig”, “El soldat de plom”, “La venedora de fòsfors” i tants altres amb la més alta qualitat literària.
Espanya es va incorporar un poc més tard a este corrent de literatura popular. Cecilia Böhl de Faber, més coneguda pel seu pseudònim de Fernán Caballero (1796-1877) , és una de les primeres persones que es preocupa per la literatura infantil en este país. Va arreplegar el folklore infantil i llegendes i contes populars i els va ser publicant en un periòdic per a xiquets. En 1874 va publicar la col·lecció completa amb el títol “Contes, oracions, endevinalles i refranys populars i infantils”. Encoratjat per Fernán Caballero, el pare Coloma (1851-1915) va publicar la col·lecció de contes per a xiquets “Lectures recreatives” (1884) ; entre ells es troba el famós “Ratolí Pérez”, que s'inspira en la llegenda popular. També va escriure una novel·la històrica molt didàctica i idealitzada, dirigida als xiquets, “Jeromín”, sobre la infància del senyor Juan d'Àustria i que va suposar una manera nova de comptar la història amb fins clarament didàctics.                                                                                               
En 1876 es va crear l'editorial de Saturnino Calleja, de fonamental transcendència per a la literatura
infantil espanyola. Calleja va editar quasi tot el que s'escrivia per als xiquets en el món: són els famosos “Contes de Calleja. Va divulgar els contes de “Les mil i una nits”, “Els viatges de Gulliver” o “Les aventures de Robinson Crusoe”, entre altres molts llibres famosos. Edward Lear, fou l'iniciador del nonsense o literatura de l'absurd. Però la millor combinació de fantasia i humor la va aportar Lewis Carroll en el seu “Alicia en el país de les meravelles” (1865)
. També en el món anglosaxó destaquen, en l'últim terç del XIX i començaments del XX, obres com: “El vent en els salzes” (1908) de Kenneth Grahame, “El mag d'Oz” (1900) de L. Frank Baum, la sèrie de llibres autobiogràfics “The little house” (1932-1934) de Laura Ingalls Wilder, les obres de Beatrix Potter, il·lustradora i escriptora, amb els seus xicotets llibres sobre animals escrits entre 1900 i 1930,  “El xicotet Lord” (1885) i “El jardí secret” (1912) de Francès Hodgson Burnett, “El món de
Puff (Winnie the Pooh)” de A. Milne, creador del famós osset de pelfa, la sèrie de la peculiar institutriu anglesa “Mary Poppins” (1935) de Pamela Travers, la sèrie de “Guillermo el roí” de Richmal Crompton i les més de quatre-centes obres d'Enyd Blyton (1900- 1968) , de les que destaquen els seus famosos relats d'aventura i misteri protagonitzats per la colla “Dels cinc”, entre altres. En els Estats Units Mark Twain (1835-1910) va publicar “Les aventures de Tom Sawyer” (1876).


Un altre dels grans protagonistes de la literatura infantil universal apareix també per eixes dates, “Pinotxo” (1883) , de l'escriptor italià Carlo Collodi (1826-1890). En 1904, James M. Barrie va publicar a Londres un dels contes més famosos del món, Peter Pa.




Alguns llibres han significat un punt de referència fonamental, tant per als xiquets com per als adults, com “El princepet” (1943) , d'Antoine de Saint-Exupéry, així com “Marcelino pa i vi” (1952) , de l'escriptor espanyol José María Sánchez Silva. Escriptors com Gianni Rodari, premi Andersen de 1970, autor de “Contes per telèfon” (1960) i “La gramàtica de la fantasia” (1973) ; Michael Ende, “Momo” (1973) i “La història interminable” (1979), han revolucionat la literatura infantil amb la seua creativitat i la seua fantasia. Però la gran revolució en la literatura infantil i juvenil la marcarà Tolkien amb “El Hobbit” (1938) i, ja en la postguerra, amb “El senyor dels anells” (1953-55) , en el que recrea tot un món mitològic imaginari poblat d'essers que han passat la història, com els elfs i hobbits. 

CAMÍ A LA LIJ EN LA ACTUALITAT

En este segle XX, a més, apareixen nous formats de la LIJ gràcies a les tècniques pictòriques i la il·lustració de les històries, és l'aparició del llibre-àlbum o àlbum il·lustrat, gènere en què destaquen autors com Maurice Sendak, Janosch, Quentin Blake, Leo Lionni, Babette Cole, Ulises Wensell o Fernando Puig Rosat. La Literatura Infantil va aparèixer com a gènere independent de la literatura en la segona mitat del segle XVIII i s'ha desenvolupat de forma espectacular en el segle XX.

Ja, en el segle XXI, la LIJ es troba molt consolidada dins dels països occidentals, aconseguint una àmplia producció literària i un nivell de vendes enorme. Açò, sens dubte, es converteix en un gran recurs a l'hora de fomentar la lectura, tant en l'escola com a casa. Són tants els títols que trobem dins de la LIJ en l'actualitat que l'única cosa que resta per la nostra part, en la labor com a educadors i educadores, és triar bé el material amb què volem treballar, d'acord amb els objectius, així com l'elaboració d'un Pla Lector per a poder motivar als xiquets i xiquetes a amar la lectura, alhora que famílies i docents ens fem conscients de la seua importància.