dilluns, 5 de desembre del 2016

GIMCANA POÈTICA (RESSENYA ACTIVITAT)

El passat 24 de novembre de 2016, realitzem una Gimcana Poètica en les aules habilitades per a tal fi i davall les directrius de Nuria Olmos, la nostra professora de Formació Literària. Esta era una dinàmica inclosa en la Setmana d'Activitats Complementàries de la Facultat de Magisteri i el propòsit principal de la qual era endinsar-nos en el món de la poesia i tots aquells recursos derivats de la mateixa, que ens poden ser molt útils d'ara en avant, a l'hora de treballar en l'aula la motivació per la lectura i, més concretament, de la poesia.

Una gimcana, per a aquells que no estan familiaritzats amb aquest terme, és una activitat que consta d'una sèrie de proves i que els participants han d'anar superant per a poder aconseguir un premi o recompensa. Per a això, hauran de posar en pràctica les seues habilitats, creativitat i imaginació. En este cas, la gimcana es basava en la poesia i les proves a realitzar, per tant, estaven relacionades amb el món dels versos, rimes, poemes, etc. Al finalitzar cada una d'elles, rebíem una peça pertanyent a un trencaclosques i que havíem de muntar a l'acabar l'activitat per a descobrir el missatge que contenia.
En primer lloc, ens hem dividit en diversos grups i cada un d’aquests tenia un color que la professora ens ha entregat. A continuació, Nuria ens ha explicat que este era el primer any que utilitzava este sistema i que esperava que funcionara correctament. Per a localitzar el mapa de proves, el recorregut que havíem de seguir i les instruccions per a cada una d'elles, hi ha disposat un Codi QR que hem hagut de llegir amb els telèfons mòbils. A partir d'eixe moment ha començat la Gimcana i m'ha resultat molt més emocionant del que pensava, ja que ha sigut molt activa i dinàmica, a més que les proves calia realitzar-les en el menor temps possible, deslligant al màxim les nostres capacitats imaginatives i creatives.

La primera prova que hem realitzat ha sigut pintar en colors, sobre paper continu, dos apariats referents a l'educació. La següent ha sigut una "Traca de rimes", una de les dinàmiques que apareixen en el llibre Poemania, així com la de "Versos molt sentits" amb la que m'he divertit molt. Així mateix, consideri que és molt adequada perquè els xiquets aprenguin a improvisar, a trencar la timidesa, a fomentar l'expressió comunicativa i a expressar sentiments que, encara que en este cas no siguin reals, pot servir per als moments en què sí ho siguin. La resta d'activitats han sigut, igualment, molt amenes i, per descomptat, apropiades per a implementar-les en la classe o en tota l'escola quan s'organitzen esdeveniments com: festivals, dies especials, etc.                   M'ha agradat molt l'activitat de la Gimcana i he gaudeix de totes les proves, especialment la de "Versos molt sentits" ja que hem hagut de gravar-nos en vídeo mentre recitàvem el poema "Rap Casolà" en versió terrorífica, bo com si estiguérem sentint un pànic atroç. Ens hem rigut molt, la veritat!  
                                                
Consideri de gran importància treballar en l'escola activitats com aquesta o semblants, que motiven als xiquets i xiquetes a llegir poesia. A pesar que la majoria de les proves incloses estaven destinades a alumnes de primària, donada la seua dificultat, podem buscar adaptacions o fer altres diferents, adequades per a Educació Infantil.
En el llibre Poemania, la ressenya del qual està inclosa en el contingut d'este blog, podem trobar infinitat de recursos, en forma de joc,  la protagonista principal del qual és la poesia. Personalment, crec que la poesia és un gènere un tant oblidat i que podem rescatar gràcies a este tipus d'activitats. Consideri que són un recurs excel·lent, amb el qual els alumnes poden adquirir destreses lectores, però es fomenten a més altres habilitats molt importants en l'educació com la creativitat, el treball en equip, la cooperació, o l'expressió comunicativa i emocional, entre altres. Tot això embolicat en un ambient de joc i diversió que no deixarà indiferent a ningú, ja siguin xiquets o adults.