El passat 24 de
novembre de 2016, realitzem una Gimcana Poètica en les aules habilitades per a
tal fi i davall les directrius de Nuria Olmos, la nostra professora de Formació
Literària. Esta era una dinàmica inclosa en la Setmana d'Activitats
Complementàries de la Facultat de Magisteri i el propòsit principal de la qual
era endinsar-nos en el món de la poesia i tots aquells recursos derivats de la
mateixa, que ens poden ser molt útils d'ara en avant, a l'hora de treballar en
l'aula la motivació per la lectura i, més concretament, de la poesia.
Una gimcana, per
a aquells que no estan familiaritzats amb aquest terme, és una activitat que
consta d'una sèrie de proves i que els participants han d'anar superant per a
poder aconseguir un premi o recompensa. Per a això, hauran de posar en pràctica
les seues habilitats, creativitat i imaginació. En este cas, la gimcana es
basava en la poesia i les proves a realitzar, per tant, estaven relacionades
amb el món dels versos, rimes, poemes, etc. Al finalitzar cada una d'elles,
rebíem una peça pertanyent a un trencaclosques i que havíem de muntar a
l'acabar l'activitat per a descobrir el missatge que contenia.
En primer lloc,
ens hem dividit en diversos grups i cada un d’aquests tenia un color que la
professora ens ha entregat. A continuació, Nuria ens ha explicat que este era
el primer any que utilitzava este sistema i que esperava que funcionara
correctament. Per a localitzar el mapa de proves, el recorregut que havíem de
seguir i les instruccions per a cada una d'elles, hi ha disposat un Codi QR que
hem hagut de llegir amb els telèfons mòbils. A partir d'eixe moment ha començat
la Gimcana i m'ha resultat molt més emocionant del que pensava, ja que ha sigut
molt activa i dinàmica, a més que les proves calia realitzar-les en el menor
temps possible, deslligant al màxim les nostres capacitats imaginatives i
creatives.
La primera prova
que hem realitzat ha sigut pintar en colors, sobre paper continu, dos apariats
referents a l'educació. La següent ha sigut una "Traca de rimes", una
de les dinàmiques que apareixen en el llibre Poemania, així com la de
"Versos molt sentits" amb la que m'he divertit molt. Així mateix, consideri
que és molt adequada perquè els xiquets aprenguin a improvisar, a trencar la
timidesa, a fomentar l'expressió comunicativa i a expressar sentiments que,
encara que en este cas no siguin reals, pot servir per als moments en què sí ho
siguin. La resta d'activitats han sigut, igualment, molt amenes i, per
descomptat, apropiades per a implementar-les en la classe o en tota l'escola
quan s'organitzen esdeveniments com: festivals, dies especials, etc. M'ha agradat molt l'activitat
de la Gimcana i he gaudeix de totes les proves, especialment la de "Versos
molt sentits" ja que hem hagut de gravar-nos en vídeo mentre recitàvem el
poema "Rap Casolà" en versió terrorífica, bo com si estiguérem
sentint un pànic atroç. Ens hem rigut molt, la veritat!
Consideri de
gran importància treballar en l'escola activitats com aquesta o semblants, que
motiven als xiquets i xiquetes a llegir poesia. A pesar que la majoria de les
proves incloses estaven destinades a alumnes de primària, donada la seua
dificultat, podem buscar adaptacions o fer altres diferents, adequades per a
Educació Infantil.
En el llibre
Poemania, la ressenya del qual està inclosa en el contingut d'este blog, podem
trobar infinitat de recursos, en forma de joc, la protagonista principal del qual és la
poesia. Personalment, crec que la poesia és un gènere un tant oblidat i que
podem rescatar gràcies a este tipus d'activitats. Consideri que són un recurs
excel·lent, amb el qual els alumnes poden adquirir destreses lectores, però es
fomenten a més altres habilitats molt importants en l'educació com la
creativitat, el treball en equip, la cooperació, o l'expressió comunicativa i
emocional, entre altres. Tot això embolicat en un ambient de joc i diversió que
no deixarà indiferent a ningú, ja siguin xiquets o adults.