dimarts, 3 de gener del 2017

POEMANIA I LLEGIR PER A CRÈIXER (RESSENYES)

POEMANIA

- Autor/a: Anna Ballester

Aquest llibre, no es un llibre que va dirigit als xiquets i xiquetes, aquest llibre va dirigit les famílies i també als adults que formen part de l’educació dels menuts, com poden ser el professors i professores. Això es perquè es una guia amb activitats per a reforçar la lectura i practica dels textos poètics, que son un tipus de textos que es deixen un poc a banda en l’educació literària i es una llàstima perquè podem trobar molts recursos amb els que treballar dins d’aquesta.  

Per una banda m’agrada molt i es important dir que trobar aquest llibre es molt fàcil  de trobar i recopila moltes activitats que es poden fer en diferents nivells acadèmics. El llibre, com es pot veure només obrint l’índex, està separat en diferents blocs d’activitats depenent del que es vol treballar, aquestos blocs son; Activitats per a llegir poemes, Activitats per a memoritzar poemes, Activitats per a escriure i recrear poemes i Activitats de dramatització de poemes. La meua opinió respecte aquests blocs d’activitats, es que tots són importants per a conèixer la poesia i treballar diferents aspectes d’aquesta, però, el bloc que pense que es el que més pot influir en el gust per la poesia i la que més pot agradar es escriure poemes i la dramatització d’aquestos. Per la experiència donant classes particulars a xiquets i xiquetes, quan tenien que memoritzar poemes no gojaven del poema sols es preocupaven de saber dir-lo tot de seguit. Per això, puc dir que aquest bloc es el que menys m’ha agradat, malgrat que les activitats eren entretingudes.

                                      http://blocs.xtec.cat/comunicat/files/2015/02/Imagenpoemania.jpg

Per un altra banda, totes les activitats tenen un marc d’etats, es a dir, en totes les activitats apareixen les edats en les que aquestes es recomanen i si es pot fer en altres edats, es explica com es faria. Això m’agrada’t molt perquè ens dona molts detalls i ens guia d’una forma molt detallada, per això per a persones que no son professionals de l’educació i no han estudiat per a programar i fer activitats es una guia molt completa, i per a professionals, es una ajuda i un llibre que pots consultar per a completar altres activitats o fer-les com apareixen al llibre si no tens molts recursos. Parlant de les edats, una cosa que tinc que destacar i que no m’agrada’t gens, son les poques activitats que van dirigides als xiquets i xiquetes que s troben el l’etapa educativa d’infantil, per al meu gust son poques activitats i explicades de forma molt breu.

També tinc que destacar l’activitat que més m’ha agradat de tot el llibre, aquesta activitat es del bloc de; Activitats per a escriure i recrear poemes i es tracta de l’activitat anomenada Contes mínims, hem pareix que deixa volar molt la imaginació del més menuts i al voltant d’aquesta es poden fer moltes més coses. Altra de les coses que m’ha sorprès molt es llegir alguns poemes que ni han al llibre i  s’han fet per xiquets i xiquetes, perquè m’han agradat molt i he pogut veure que son capaços de fer moltes coses si els deixem.

En conclusió, aquest llibre em pareix un suport important per a tindre recursos per a treballar els textos poètics amb els xiquets i xiquetes, i el millor es que va dirigit també a les famílies i no es deixa tot el pes en l’escola, perquè des de casa també es te que treballar i es te que tindre una implicació.




LLEGIR PER A CREIXER

- Autor/a: Joan Carles Girbés

Aquest llibre, com l’anterior, va dirigit a les famílies i altres adults que formen part de l’educació literària dels xiquets i xiquetes. Però a diferencia de l’anterior, aquest no es centra en un tipus de gènere en concret, sinó que parla del fet de llegir, com podem ajudar als més menuts a que comencen a tindre estima per la lectura i per altra banda que no hem de fer, perquè moltes vegades fem coses per a que els xiquets i xiquetes lliguen i aconseguim tot el contrari.

Per una banda, es un llibre que te molta i molt bona informació reduïda en poques pagines que es lliguen molt despresa i amb molt de entusiasme perquè es un tema que enganxa per com està estructurat. Quan parle de com està estructurat vull fer referència a com la informació més rellevant està separada en dues parts; Decàleg de la família compromesa amb la lectura i Deu consells infal·libles perquè odien els llibres. En cada part ens donen deu consells de com hem i de com no hem de tractar la lectura i els llibres.


Per altra banda, destacar les idees que més m’han agradat de la relació que es vol crear amb la lectura, començant per entendre que no sols llegim per a prendre coses, sinó que la lectura també es una activitat agradable que ens reconforta i ens ajuda a desconnectar. També dir que estic molt d’acord amb el que diu al llibre, els adults som els primers que no llegim, posant excuses com pot ser no tindre temps i obliguem als xiquets a fer lectures perquè es per el seu be. Opine que en tot moment nosaltres hem de ser una referència per als xiquets i xiquetes, i tractar la lectura amb més estima i no tant com una obligació, perquè el que nosaltres fem, es el que els transmetem a ells. M’ha sorprès la referència que es fa a Daniel Pennac, perquè es un autor que m’agrada molt i vagi llegir un dels seus llibres que s’anomena “Mal de Escuela” i hem va aportar moltes idees a la meua visió com a futura professora, al igual que aquest llibre.

També dir que en aquets llibre he vist reflectides moltes coses que passen al tots els dies dins de la família i també en l’escola, com el control que tenim per les lectures que fan els xiquets i xiquetes, o el interès que tenim en fer un resum quan terminen de llegir el llibre. M’he sentit molt identificada amb les cosses que es deien a aquet llibre però amb els resums que ens manaven a l’escola, es una de les coses amb que mes, perquè hem recorda a quan anava a l’escola, ens manaven llibres que potser m’agradaven però sols de pensar en fer el resum després no el desfruitava tant.

En conclusió, hem pareix un llibre que totes les persones han de llegir, perquè si es vol crear un altra forma de estar en contacte amb la lectura i entendre-la, hem de començar acabant amb el errors més basics i que s’han comés desde fa molt de temps.