dimarts, 1 de novembre del 2016

"LA PRINCESA ENJOGASSADA" (Ressenya crítica)

Títol de l’obra literària: “La princesa enjogassada”
 
Autora: Babette Cole
                                                          
Any de publicació: 1986

Editorial: Edicions Destino, Barcelona

Temàtica: Coeducació

Resum:
La princesa enjogassada no volia casar-se. Ella només volia quedar-se en el seu castell amb els seus animals. Però son pare i sa mare, li van dir que havia de trobar un marit. És quan a la princesa se li ocorre preparar unes proves per als prínceps que volien casar-se amb ella. Però cap d'ells ho fa be, fins que apareix el príncep Presumit. Ell aconsegueix realitzar tots els reptes. Llavors, la princesa li fa una besada i este es transforma en un gripau gegant i horrible. Després d'escoltar allò, cap príncep es va voler casar amb la princesa i ella va viure feliç per sempre.

Ressenya crítica:
En primer lloc, cal parlar del llenguatge i les il·lustracions que hi ha en el conte. Ambdós tenen un toc d'humor, ja que la intenció de l'autora és acostar al món infantil un tema que parla dels estereotips, els rols de gènere i la discriminació de les dones. D'aquesta manera, encara que el llenguatge empleat pot ser una mica complicat per a prelectors, és apte per a aquestes edats (4-5 anys) perquè podem introduir aquestes i altres temes de forma didàctica i, al mateix temps, que resulti amè i divertit per als xiquets i xiquetes. 
Aquestes tipus de contes, que tracten temes controvertits, actualment es consideren un excel·lent recurs en l'aula ja que, a més de permetre una incursió literària als menuts, els dóna l'oportunitat d'obrir nous horitzons a nivell social, afectiu, etc. 
D'altra banda, potser el final del conte no siga tan didàctic com la resta del missatge que transmet la història en sí. Possiblement, es podria haver optat per donar a la princesa un paper més actiu, com per exemple, que en compte d'estar tot el dia sense fer res, es dedicara a estudiar y/o participar en activitats socials per a persones necessitades. 
D'aquesta manera el missatge seria molt més íntegre i positiu. 
No obstant això, tots els contes inclosos en la temàtica de coeducació, són molt recomanables per a llegir-los en classe i aprofitar per a tractar temes d'importància en la nostra societat actual.